Als je in Nederland een abonnement afsluit voor je mobiele telefoon, is het moeilijk om aan een belbundel met een beperkt aantal belminuten te komen. Elke maand krijg je, afhankelijk van het abonnement, een aantal minuten beltegoed (belminuten). Als je over deze belminuten heengaat, bel tegen het normale tarief per minuut.

In principe is dit geen probleem. Maar mocht je niet alle belminuten gebruiken binnen een maand, dan ben je het restant van de belminuten kwijt. De belminuten gaan niet over naar de volgende maand. Mocht je volgende maand dus meer bellen, dan betaal je dus over een deel van de minute de volledige mep. Bellen buiten de bundel kan al snel drie keer zo duur zijn als binnen de bundel.

Volgens de Consumentenbond is dit oneerlijk en zorgt dit ervoor dat consumenten een risico moeten nemen of voor een grotere belbundel moeten kiezen. Als de resterende belminuten naar de volgende maand zouden doorgaan, dan is een kleinere belbundel ook geschikt.

De Consumentenbond is nu dus een petitie gestart om beltegoed langer houdbaar te maken. Wanneer genoeg handtekeningen binnen zijn, zal de Consumentenbond de petitie indienen bij de Tweede Kamer. De Consumentenbond hoopt dat de overheid de telecom providers wel kan overtuigen om belminuten langer houdbaar te maken.

Begin vorig jaar spoorde de Consumentenbond consumenten aan om een kaartje te sturen naar de telecom providers met het verzoek om de grootste ergernissen van de telecom sector aan te pakken. Een jaar later zijn de twee grootste klachten, de korte houdbaarheid van belminuten en het afrekenen per seconde, nog niet opgepakt.

Je kunt hier de petitie bekijken en tekenen: www.consumentenbond.nl/beltegoed