De rat race om als eerste de allernieuwste smartphone in handen te hebben valt volgens Telfort in de praktijk tegen. De telecom provider heeft onderzoek gedaan naar het koopgedrag van haar klanten en komt tot de conclusie dat de Nederlandse consument niet zo nodig de nieuwste van het nieuwste hoeft op het gebied van smartphones. Ook oudere modellen zijn nog steeds in trek.

Voor het onderzoek heeft Telfort een enquête gehouden onder 1.000 van haar klanten. Het overgrote deel van de ondervraagden geeft aan dat zij niet
zo nodig het nieuwste toestel hoeven te hebben. Een groot deel van de ondervraagden is ook niet onder de indruk van de nieuwe mogelijkheden van de nieuwe smartphones. Er zit volgens hen te weinig verschil tussen oudere modellen en nieuwe modellen.

Slechts iets meer dan 1 op de 4 ondervraagden streeft ernaar om altijd het nieuwste model in huis te hebben. Voor 4 op de 10 ondervraagden is dit echter totaal niet van belang. Daarnaast is er ook een voorkeur voor bepaalde merken. Zo heeft 4 op de 10 ondervraagden het liefst een Samsung toestel. Ook Apple is erg populair. 1 op de 4 ondervraagden geeft aan dat zij graag een Apple toestel hebben.

Volgens de enquête van Telfort vinden consumenten het vooral belangrijk dat de batterij van de smartphone lang mee gaat. Daarnaast vinden consumenten de snelheid en de grootte van het beeldscherm ook belangrijk. Zaken als het design van de smartphone, de laatste technologieën of de nieuwste versie van Android blijken minder van belang te zijn.

Het onderzoek werd door Telfort uitgevoerd ten behoeve van een nieuwe actie bij de telecom provider. Telfort wilt namelijk met de Smartpakker actie oudere modellen opnieuw aan de man brengen.