Mobiel betalen. Er wordt al jaren over gesproken. In sommige landen zoals Canada en de VS wordt de technologie al op kleine schaal toegepast. In Nederland is het echter nog niet zo ver. De verschillende providers in Nederland zijn afzonderlijk bezig met hun eigen oplossing voor mobiel betalen. Vodafone heeft vandaag in een interview aangekondigd dat de oplossing van Vodafone dit jaar nog beschikbaar zal zijn.

Tijdens een interview met het programma Tros in Bedrijf geeft Vodafone manager Marcel van de Biggelaar aan dat Vodafone aan dat het uitrollen van mobiel betalen samen hangt met het introduceren van het 4G netwerk. Wanneer het 4G netwerk eindelijk bruikbaar is, is het voor Vodafone ook mogelijk om nieuwe diensten zoals mobiel betalen aan te kunnen bieden.

Het onderwerp kwam ter sprake naar aanleiding van de discussie over tegenvallende winstcijfers van telefonie providers in Nederland.  De core business van telefonie providers, het aanbieden van belminuten, SMS’jes en data, wordt steeds minder winstgevend. Daarom gaan providers op zoek naar een nieuw verdienmodel. Een van de mogelijkheden is het aanbieden van andere diensten zoals mobiel betalen.

Tijdens de discussie werd ook gesproken over het feit dat providers bij bepaalde leveranciers van diensten voor geld gaan aan kloppen. Vooral streamingdiensten als YouTube zorgen voor veel data verkeer. Om dit winstgevend te maken, kunnen Nederlandse providers om een kleine vergoeding van deze websites vragen. Een site als YouTube is namelijk razend populair en domineert het netwerk verkeer.

Het is niet de eerste keer dat Vodafone een aankondiging maakt over dergelijke diensten. Zo kondigde Vodafone eerder aan dat de provider binnenkort de mogelijkheid om te betalen via smartphones met een NFC chip zal ondersteunen. Dit wordt mogelijk gemaakt dankzij een samenwerking met het Nederlandse bedrijf Gemalto.

Vodafone geeft aan dat al deze diensten aan het einde van het jaar beschikbaar zullen zijn. Daarnaast is Vodafone ook bezig met het ontwikkelen van andere aanvullende diensten boven op het bellen, SMS’en en e-mailen.